Diena, kad nauda vairs nedos prieku

 

Kas ir svarīgākais elements ikvienā restorānā, ko jūs atbildēsiet?
Es atvieglošu šo uzdevumu, dodot variantus – radītie ēdieni, interjers, darbinieki – kam dosiet pirmo vietu?
Ja izvēlējies darbiniekus – apsveicu! Liela iespēja, ka Tavs restorāns izdzīvos visu vasaru vai vēl ilgāk. Lai bankrotētu vasaras sezonā, vajag neparastas spējas (bet tas ir mans personiskais viedoklis).

Vairums mūsdienu uzņēmumu vadītāju nebaidās atzīt, ka cilvēkresursi rada lieliskus uzņēmuma rezultātus vai vismaz ir svarīga šo rezultātu daļa. Jo motivēti, lojāli un kompetenti darbinieki ir (vai tiem vajadzētu būt) vadītāju vēlme. Piekritīsiet taču, ka var būt izsmalcināts interjers, izstrādāts restorāna koncepts un perfekta ēdienkarte, taču, ja nebūs komandas cilvēku, kuri palīdzēs to visu pārdot jūsu restorāna viesiem, būsiet nulle. Un otrādi – ja jums būs motivēta un par saviem pienākumiem labi informēta darbinieku komanda, kā arī viduvēja ēdienkarte un neizteiksmīgs interjers, jums vienalga būs klienti. Paradokss? Nedomāju, un arī jūs noteikti zināt (vai vismaz nojaušat), kāpēc.

Ja esat restorāna/kafejnīcas vadītājs vai īpašnieks, esmu pārliecināts, ka esat saskāries ar darbinieku rotāciju un, protams, darbinieku meklēšanas problēmu. Darbinieku migrācija no vienas darba vietas un otru, vai arī atpakaļ, kļuvusi par ļoti biežu parādību bet jaunu darbinieku meklēšana pārvēršas par “cirku bez naudas” – kandidāti brīvi novelk savas finansiālās komforta zonas robežas, neizvērtējot pieredzes un zināšanu trūkumu. Jo darba tirgus ir pārāk izkropļots – darbinieki tic, ka, ja jau pretendē uz, piemēram, pavāra vai bārmeņa pozīciju, tad viņiem ienākas saņemt praktiski maksimālo tās darba vietas atalgojumu. Ja nevarat piedāvāt tādu nosacījumu, viņi nekautrējas meklēt darba vietu citā uzņēmumā (jo pavāru un bārmeņu, tāpat kā pārdevēju, vienmēr trūkst). Un ne pēc kompetences ne lojalitātes te nemaz nevelk, jo līdzīgi varat atvadīties arī ar atlikušajiem darbiniekiem, ja jūsu konkurenti piedāvās jūsu darbiniekiem nedaudz labākas finansiālās iespējas. Piekrītat? Protams, būs tādi darbinieki, kas jūsu uzņēmumu neiemainīs pret konkurentu, bet tādi cilvēki ir mazumā.

Cilvēkresursi kļūst arvien aktuālāki un varu garantēt, ka mūsdienu sabiedriskās ēdināšanas sektorā paliks tie, kuri laicīgi sapratīs šo resursu lietderību, bet svarīgākais – atradīs veidu, kā šos resursus pārvērst par lojāliem darbiniekiem, jo tuvākajā laikā nauda kā motivācijas līdzeklis zaudēs savu vērtību (jo vienmēr atradīsies kāds, kurš varēs piedāvāt vairāk). Sāciet pilnveidoties jau tagad, lai nākotnē būtu vieglāk!

Pirmkārt, mainiet savu viedokli par darbiniekiem tuvākajā laikā. Lielākā daļa īpašnieku ir pārliecināti, ka cilvēks, kurš pretendē uz pavāra/ bārmeņa/ viesmīļa/ vadītāja pozīciju, spēs precīzi veikt savu darbu, ja viņam būs vismaz divu gadu pieredze, taču aizmirst, ka sapratne par to, kas ir precīzi veikts darbs, bieži atšķiras (glāze ir līdz pusei pilna vai pustukša?) un ietekmē iepriekšējo pieredzi (vieta, kur cilvēks iepriekš strādāja, varēja uzstādīt augstas darba prasības vai arī nē, bet varbūt cilvēkam ir sarežģīts raksturs un iepriekšējā darbavietā vadītājs prata tam pielāgoties, bet juma tas neizdosies?). Ja varat izvēlēties, uzticieties cilvēkiem, kuriem ir psiholoģiskas zināšanas, ļoti laba sadarbības prasme un veiksmīga pieredze sabiedriskajā ēdināšanā. Tādā gadījumā būs lielāka iespēja “neuzķerties” uz saldi runājošām personām un nepiedāvāt lielāku atalgojumu, nekā tie ir vērti. Vai paši pilnveidojiet savas zināšanas, lasot rakstus un mācību literatūru, kā pareizi veikt darbinieku atlasi, lai jums būtu spēcīga pieredzes bagāža visās sfērās, kurās meklējat darbiniekus (jā, arī apkopējus).

Un ja jūsu jaunais mērķis ir lojāli un kompetenti darbinieki, sagatavojiet īsu, bet skaidru plānu, kā to sasniegsiet. Saiknes uzlabošanai ar darbiniekiem un pareizas motivācijas sistēmas izveidei jākļūst par jūsu prioritātēm.

Uzlabot saikni sāciet jau no pirmajām darba pārrunām vai arī to uzticiet ēdināšanas iestādes vadītājam – izsmeļoša informācija par to, ko sagaidāt no darbinieka, ieklausoties, ko darbinieks sagaida no uzņēmuma, skaidra uzņēmuma vīzijas atveide, precīzas rīta piecminūtes, skaidri nosprausti, loģiski īslaicīgie un ilglaicīgie mērķi, kopīgas sapulces un saprātīga, taisnīga konfliktsituāciju risināšana, ne tikai uzliekot sodu, bet, daudz svarīgāk, meklējot taisnīgu lēmumu, lai izvairītos no nepatīkamu situāciju atkārtojuma nākotnē.

Rūpējieties par savu darbinieku kompetenci – palīdziet viņiem visu laiku attīstīties, organizējot apmācības (samērā daudz tādu varat saņemt no piegādātājiem, ja vien pratīsiet, citās nāksies investēt). Profesionāļu vadītie kursi par pakalpošanas, pārdošanas, konfliktu risināšanas, darbu komandā vai citām tēmām tikai pirmajā brīdī šķiet mazvērtīgi, taču to labums ir redzams, sākot strādāt, īpaši, ja veidojat jaunu kolektīvu. Un neaizmirstiet, ka virtuves darbiniekiem arī ir nepieciešami šādi kursi, ne tikai kompetences paaugstināšana podu jautājumos.

Veltiet vismaz minūti laika, lai iepazītu savus darbiniekus. Noskaidrojiet, kādas lietas viņiem ir svarīgas, kam dzīvē viņi piešķir prioritāti – tādā veidā iepazīsiet ne tikai cilvēka temperamentu vai psiholoģisko tipu, bet arī sapratīsiet, kādi līdzekļi vienu vai otru cilvēku var motivēt labāk veikt savu darbu (pareiza motivācija). Katrs darbinieks ir atsevišķs indivīds ar savām vēlmēm. Viens no darba vietas sagaida novērtējumu, cits – atzinību, cieņu, trešais – labu mikroklimatu, ceturtais – naudu. Dodiet viņiem to, ko viņi sagaida, un tas būs ļoti liels pluss jums zvērīgajā cīņā ar konkurentiem par darbiniekiem. Šajā situācijā lieliski der izteiciens “ko sēsi, to pļausi”.

Uztveriet savus darbiniekus ne kā statistikas vienības, bet kā komandu, runājiet par viņiem kā par komandu, dodiet uzdevumus, ko spētu paveikt tikai komanda, un dodiet iespējas atpūsties kā komandai (nerunāju par uzņēmuma vakariņām, kaut gan arī tās nav slikts pasākums, bet par ļoti motivējošu brīvo laiku – peintbolu, lēkāšanu batutu parkā, kopīgu būšanu sporta zālē vai velobraucienu). Un neaizmirstiet, atlīdzība ir daudz saldāka, ja tā ir nopelnīta.

Vēl varbūt pats svarīgākais aspekts – veidojiet pareizu komandas kultūru. Un nav noslēpums, ka veidojot uzņēmuma kultūru, lielāko daļu paveic līderis (un labākais, ja šāds līderis ir īpašnieks vai vadītājs). Līderim ir sava vīzija, vērtības, nosacījumi, pieņēmumu par to, ko un kā viņš vēlas sasniegt (tam visam jābūt iekļautam uzņēmuma misijā un vīzijā). Šīs lietas viņā nodod grupas locekļiem (iedveš, motivē, iekvēlina vai pievērš) vai izvēlas tos cilvēkus (sekotājus), kuri ir līdzīgi un tam piekrīt. Taču tikai tad, ja līdera darbības un nosacījumi ved un veiksmi (kolektīvs sasniedz nospraustos mērķus, uzlabojas mikroklimats uzņēmumā, vieglāk paveicami uzdevumi u.tml.) – vērtības tiks atzītas, pieņemtas un tās tiks ievērotas visā komandā. Un ja pieņemtie nosacījumi un vērtības tiks visu laiku akcentēti kā neatņemama veiksmīga darba daļa (un tiešām palīdzēs veiksmīgi strādāt), tās neizbēgami kļūs par kolektīva identitātes daļu un tiks veiksmīgi nodotas jaunpienācējiem. Tās strādās kā laba paškontroles sistēma kolektīva iekšienē!

Tādēļ esiet paši labākie līderi saviem darbiniekiem un nebaidieties no jauniem ceļiem. Lai veicas!